‘Liever communiceren zonder te praten’
Oké, ik voel mij nu opeens oud om dit te zeggen, maar “de jeugd van tegenwoordig” zal niet snel de telefoon oppakken om een afspraak bij de kapper te maken. Aangezien jongeren hun smartphone permanent in hun handen hebben, is het makkelijker en veiliger om dit online te kunnen doen.
Veiliger?
Ja, helaas hebben veel jongeren last van een bepaalde vorm van telefoonangst. Dit klinkt zwaar, maar een telefoon wordt bij jongeren veelal niet gebruikt om te bellen. Communiceren doen ze graag op een andere manier.
Telefoonangst
Telefoonangst, ook wel bel angst of telefoonfobie, is een vorm van angst waardoor mensen niet durven te bellen. Het wordt gezien als een sociale fobie. Ook gebeld worden kan telefoon angsten oproepen. Bijna 40 procent van de jongeren heeft hier last van.
Jongeren sturen veel liever een berichtje dan dat ze iemand aan de telefoon krijgen. ‘Ze vinden bellen awkward.’ Als het even niet hoeft, bellen jongeren tussen de 18 en 30 jaar liever niet.
“Ik vond het altijd erg eng om te bellen, omdat ik erg onzeker werd omdat ik niet wist wie ik aan de telefoon kreeg. Ook was ik bang dat ik over mijn woorden zou struikelen.”
Waarom dit bij veel jongeren speelt, is omdat ze het niet meer gewend zijn om vaak een telefoongesprek te voeren. Alles gaat bij jongeren online tegenwoordig. Jongeren weten vaak niet hoe ze in een telefoongesprek direct moet reageren. Ze blokkeren omdat ze niet weten wat er van hen verwacht wordt en vinden het eng omdat ze niet met die spontaniteit om kunnen gaan.
Bellen niet meer van deze tijd
Volgens psycholoog Peter Nikken, specialist op het gebied van jeugd, media en mediaopvoeding, is bellen niet meer van deze tijd. “Jongeren communiceren liever zonder te praten. Er zijn nu nieuwe technieken om te communiceren. Het is niet zo dat ze contactgestoord zijn. Maar met de nieuwere communicatiemogelijkheden kunnen ze hun sociale contacten prima onderhouden.”
Wellicht niet een positieve ontwikkeling, maar absoluut niet onoverkomelijk. Want in de tijd waarin alles online gaat, kunnen jongeren zich prima redden. En wanneer het “LIVE” moet, geeft dat vaak geen problemen. Als het erop aan komt, zijn jongeren namelijk communicatief sterker dan jaren geleden.
Met vingervlugge handelingen bestellen jongeren eten, kleding of concertkaartjes. Ook een afspraak maken bij de kapper gaat veelal online.
Kunnen klanten alleen telefonisch een afspraak maken bij een kapsalon? Wij weten dat dit een enorme drempel is voor de jongere generatie. Wil een salon meer jongeren aantrekken? Geef hen dan de mogelijkheid om online een afspraak te maken bij de salon. Ze kunnen dan boeken wanneer het hun uitkomt, op hun eigen tempo. Als salon zul je zien dat de gemiddelde leeftijd van de klanten zal dalen.
Eén ding is zeker; de online kappersagenda is voor deze groep mensen met telefoonangst een hele mooie uitvinding.
13 jaar geleden kwam 1Kapper.nl al met een online kappersagenda op de markt. Salons die zich toen aansloten, werken nog steeds met deze online agenda omdat ze zien dat het geweldig werkt en veel nieuwe klanten oplevert. Wij geven online demo’s en wekelijks sluiten diverse nieuwe salons zich bij ons aan. Wellicht ook iets voor jouw salon?
Blog van Martin
Accountmanager 1Kapper.nl en 1BeautyAfspraak.nl